<< Hem

2005-10-05

Fotografens framtid

Kanske behöver man se på historien för att sia om fotografins framtid. Jag påstår att det som händer inom vårt skrå har hänt oräkneliga gånger förut.

Om vi nöjer oss med att kika på grafisk produktion och de estetiskt inriktade yrkesgrupperna så kan man skönja ett mönster:

I slutet på åttiotalet kom Pagemaker med sina kusiner och datorer som blev prismässigt tillgängliga för alla. Plötsligt var alla grafiska experter och stora och små företag med självaktning skapade själva sina trycksaker inhouse. Vera i receptionen fick byta yrke till AD, originalare, creative director, copywriter och faktor. Nästan alla trycksaker och annonser såg verkligen ut som ren skit. Reklambyråer föll på löpande band.

Det gick några år och plötsligt kom något ljushuvud på att man faktiskt ganska lätt kunde sticka ut genom att visa upp en tilltalande och säljande bild av företaget genom att anlita yrkeskunnigt folk. Reklambyråbranschen började plötsligt stabiliseras och överlevarna blomstrade.

I mitten/slutet på nittiotalet hittade näringslivet ut på webben. Det kom applikationer med WYSIWYG-gränssnitt som inte krävde någon som helst kunskap om HTML och andra programmeringsspråk. ALLA kunde göra hemsidor och alla blev självutnämnda esteter. Nästan alla hemsidor såg verkligen ut som ren skit. Webb-byråer föll på löpande band. Jag glömmer aldrig när jag såg Skandias första hemsida. Det var blinkande logotyper, eldsflammor, pixeltaggiga logotyper och färger som framkallade akuta magkramper.

Det gick (ytterligare) några år och plötsligt kom något ljushuvud på att man faktiskt ganska lätt kunde sticka ut genom att visa upp en tilltalande och säljande bild av företaget genom att anlita yrkeskunnigt folk. Webbproducentbranschen befolkades av kunniga människor, började plötsligt stabiliseras och överlevarna blomstrade.

Tjugohundratalet är här och digitalkameran gör sitt segertåg över världen. Plötsligt är alla fotografer. Det är bara att sikta och trycka av. Vi kommer nu att genomlida en tid där mycket i bildväg ser ut som ren skit. Se er omkring och ni kommer att upptäcka att det är en realitet. Det är bara i highend-segmenten som det ser annorlunda ut och det är också där som överlevarna verkar.

Snart kommer någon på att man faktiskt kan sticka ut genom att visa upp en tilltalande och säljande bild av företaget genom att anlita yrkeskunnigt folk.

Jag har sett det förut. Man kan se samma förlopp i många många fler branscher och yrkesområden där den tekniska revolutionen går fram. Vinnare tycks alltid vara de som är dynamiska och förändringsbenägna.

Tids nog kommer verkligheten ikapp och beställarna inser att det ur ett helhetsperspektiv alltid blir dyrare att vandra på amatörismens väg.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem